Tuesday, October 5, 2010

"Bahasa Melayu Dihina di Bumi Melayu"

Saya teringat Demonstrasi Datuk Seri Anwar Ibrahim pada awal tahun 1970-an di Kuala Lumpur dahulu, antaranya marahkan Kerajaan kerana iklan-iklan Bahasa Melayu di Kuala Lumpur ketika itu sangat kurang, iklan-iklan yang banyak dipaparkan adalah menggunakan bahasa Mandarin dan bahasa Inggeris. Itulah semangat Nasionalis Anwar.

Namun, Anwar sebagai Pemimpin De Facto PKR dan kononnya Pemimpin Utama Pakatan Rakyat ( namun kata Dato Seri Hj. Hadi Awang, Presiden PAS ) Tidak Ada Ketua dalam PR. Lihatlah negeri Pualau Pinang sekarang, papan-papan tanda sudah mula menyelitkan dan menggunakan Tulisan Mandarin. Di Klang juga menerima nasib yang sama, jika kita membawa kereta menuju ke Kg. Melayu Subang, kita akan terpandang Papan Tanda dalam tigaBahasa iaitu,Tulisan Rumi Melayu, Tulisan Mandarin, Tulisan Tamil.

Di mana Anwar dalam isu ini? Kenapa tiada Demonstrasi seperti tahun 1970-an dahulu? atau sekurang-kurangnya bantahan kepada Ketua Menteri Pualau Pinang Lim Guan Eng? Apakah Timbalan Ketua Menteri(KM) PPualau Pinang saudara Fairuz takut bercakap kepada KM Pulau Pinang?

Apakah Kedudukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan negara kita? Jika hari ini mereka boleh buat seperti ini, bayangkan 30 tahun akan datang, bayangkan seluruh Papan Tanda di Pulau Pinang dan Selangor dipenuhi Tulisan Mandarin? Kita perlu ingat bahawa Bahasa Melayu adalah Bangsa Melayu. Menghina Bahasa Melayu bermakna menghina Bangsa Melayu. Namun inilah Perjuangan PKR yang dipimpin oleh Anwar. Moto mereka Keadilan dan Kesamarataan.

Jika Bahasa Melayu boleh ditulis di papan-papan tanda, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil pun mesti boleh juga. Lama-kelamaan akan lenyaplah bahasa Melayu seperti bahasa Sanskrit dan lama-kelamaan bangsa Melayu juga akan lenyaplah juga identitinya.

Oleh itu, saya mencadangkan supaya UMNO, DBP, GPMS, dan semua yang cintakan bahasa Melayu tampil mengadakan Seminar/Simposium/Forum/Majlis Raja-Raja dan lain-lain lagi untuk mempertahankan Kedudukan dan Kedaulatan Bahasa Melayu di tanah air kita ini.

Kalau bukan kita siapa lagi? Tidak perlu buat Demonstrasi seperti yang dilakukan Anwar pada tahun 1970-an dahulu, lebih baik kita buat dengan cara berhemah, berdaulat, akademik,dan bijaksana.

"SELAMATKAN BAHASA MELAYU KERANA BAHASA MELAYU MELAMBANGKAN KEDAULATAN BANGSA MELAYU" Disuntin dari Jentayuabaka.

No comments: