BARU-BARU ini Timbalan Perdana Menteri meminta agar sekolah kebangsaan (SK) mencontohi kaedah pengajaran Sains dan Matematik di sekolah Cina (SJKC) berikutan prestasi cemerlang murid di sekolah vernakular itu dalam keputusan UPSR tahun ini.
Hal ini merupakan cabaran kepada SK walaupun tidak dinafikan kira-kira 1,300 SJKC juga mempunyai kelemahannya yang tertentu.
Malah, isu paling penting yang tidak harus diketepikan ialah kegagalan sekolah vernakular itu berperanan sebagai ejen memupuk perpaduan seperti yang kerap kali ditekankan oleh para ilmuwan seperti Prof. Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim, Prof. Dr. Teo Kok Seong dan Dr. Mohd Ridhuan Tee.
Oleh itu untuk lebih adil, apabila SK diminta 'belajar' Sains dan Matematik dengan SJKC pada masa sama sekolah vernakular itu juga perlu 'berguru' dengan SK terutama dari segi penguasaan bahasa kebangsaan dan integrasi kaum dalam kalangan murid.
Pertama, umum maklum sebahagian besar murid di SJKC tidak fasih dan mahir berbahasa kebangsaan. Ini kerana mata pelajaran Bahasa Melayu hanya diajar tiga kali seminggu selain pergaulan rakan sebaya yang terhad sesama kaum sahaja.
Akibatnya, mereka begitu kekok bergaul dengan kaum lain apabila menjejakkan kaki ke sekolah menengah kebangsaan (SMK).
Begitu juga aktiviti kampus di universiti awam masih ketara terpisah mengikut kaum lantaran kelompok bekas SJKC yang sukar mengasimilasikan diri dengan pelajar kaum lain.
Dalam masa yang sama, aras kurikulum bagi pengajaran bahasa kebangsaan di SJKC begitu mudah ibarat sekadar ada sahaja. Pergilah ke kedai buku dan bandingkan buku Bahasa Melayu bagi SK dan SKJC.
Pendekatan bagi 'memudahkan' murid SJKC belajar seterusnya mendapat keputusan yang baik dalam mata pelajaran itu perlu diubah.
Tidak harus wujud keadaan 'versi' berbeza bagi pengajaran bahasa kebangsaan untuk anak-anak Malaysia meskipun berada di sekolah vernakular. Selari dengan gagasan 1Malaysia sepatutnya satu 'versi' kurikulum bagi bahasa kebangsaan sahaja digunakan.
Murid-murid di SJKC sudah semestinya memegang kerakyatan Malaysia bukannya pelajar warga asing yang memerlukan sukatan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu yang berbeza dengan SK!
Kedua, sejauh mana SJKC menyumbang kepada perpaduan dan integrasi nasional? Meskipun dikatakan wujud keluarga selain Cina menghantar anak mereka ke SJKC tetapi itu bukannya 'syarat' yang mencukupi untuk mengatakan sekolah vernakular setanding dengan SK dalam memupuk perpaduan rakyat negara ini.
Suka atau tidak, akar sebenar kepada kestabilan dan kesejahteraan rakyat negara ini kelak adalah datang dari 'tunas' di SK bukannya dari sekolah vernakular.
Dengan kecenderungan warga dunia kini yang sudah mengetepikan rasa perkauman seperti pelantikan Obama misalnya sebagai Presiden Amerika, mentaliti jumud golongan atau pertubuhan tertentu di negara ini yang dilihat bersifat ultra kiasu perlu berubah minda demi kebaikan kita bersama.
Buat masa ini setelah gesaan sekolah satu aliran masih gagal diterima perlu ada interaksi dua hala secara konsisten antara SK dengan sekolah vernakular.
Meminta hanya SK 'belajar' dengan SJKC tentang bagaimana mahu meningkatkan pencapaian Sains dan Matematik adalah tidak adil memandangkan SJKC juga bukanlah segala-galanya yang terbaik. Disediakan Oleh: mohd Arif Atan
No comments:
Post a Comment