Sunday, December 14, 2008

"Hasilkan Mimpi Ngeri Untuk Mengembalikan PPSMI ke dalam Bahasa Melayu"

3 Disember lepas, Menteri Luar, Dato' Seri Dr Rais Yatim dalam kenyataannya melalui akhbar Utusan Melayu telah membantah langkah kerajaan meneruskan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Kenyataan ini disambut baik oleh golongan yang telah sekian lama menentang PPSMI ini.

Tidak ketinggalan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dalam suatu kenyataannya, telah menyokong pendirian Rais itu. Di mana menurut Setiausaha Agung PKPIM Khairul Anwar Shazali berkata “pihaknya turut menggesa agar semua pemimpin Melayu mencontohi ketegasan pendirian Rais itu demi memastikan nasib bahasa kebangsaan tidak pupus ditelan zaman”. Menurutnya lagi "PKPIM akan terus konsisten menyokong usaha Dato' Seri dalam memperkasa bahasa Melayu," . Yang terbaru sedang diusahakan oleh kumpulan anak-anak muda ini ialah bantahan terhadap PPSMI yang dimajukan terus kepada Menteri Pelajaran Hishammuddin Tun Hussein, iaitu melalui Bantahan Maya, seperti lampiran berikut:

Bantahan Maya Kepada: Kementerian Pelajaran Malaysia

PETISYEN MEMBANTAH PPSMI

Petisyen kepada Kementerian Pelajaran Malaysia.

PPSMI: Kembalikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.
Kami warga Malaysia, yang terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat, amat bimbang terhadap penghakisan kepada peranan Bahasa Melayu, terutama sebagai bahasa imu dan pendidikan, yang terus berlaku di Malaysia.

Pada 2003 lalu, kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad telah memutuskan untuk meminda dasar pendidikan negara dengan menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik di seluruh Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan. Situasi ini sebenarnya menyebabkan kedudukan bahasa melayu semakin tergugat dan meniti saat-saat untuk lenyap dari tanah air kita sendiri.

Menurut Dasar Pendidikan Kebangsaan 1996, kedaulatan bahasa Melayu harus dipertahankan sebagai bahasa teras dalam sistem pendidikan negara. Dasar tersebut dengan jelas menyatakan bahawa "dasar yang dinyatakan di atas akan dilaksanakan melalui suatu sistem pendidikan kebangsaan yang memperuntukkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama."

Hakikatnya, jika dasar Pendidikan Kebangsaan ini tak dipelihara, ia akan membebankan guru dan pelajar luar bandar untuk menggunapakai Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik.

Dalam pada itu, pelaksanaan dasar Pengajaran Sains dan Matemaik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang dilihat tergesa-gesa ini amat bertentangan dengan peruntukan undang-undang.

Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan atau bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam negara. Sementara itu, Seksyen 2 Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) telah memberi definisi jelas kepada maksud sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan.

Menurut Seksyen 2, Sekolah Kebangsaan ditafsirkan sebagai sekolah Rendah kerajaan atau sekolah rendah bantuan kerajaan, (b) yang menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.

Manakala, Sekolah Menengah Kebangsaan pula ditakrifkan sebagai sekolah menengah kerajaan atau sekolah menengah bantuan kerajaan, (b) yang menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama.

Seksyen 17(1) Akta Pendidikan juga menyatakan "Bahasa kebangsaan hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan yang ditubuhkan di bawah seksyen 28 atau mana-mana institusi pendidikan lain yang dikecualikan oleh Menteri daripada subseksyen ini."

Adalah amat mengecewakan apabila pemimpin Melayu kini sudah tidak memiliki sensitiviti untuk mempertahankan nasib bahasa kebangsaan dan dalam masa yang sama tidak menghormati peruntukan undang-undang tertinggi negara yang menjamin kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah.

Dasar yang menjamin kedudukan bahasa Melayu yang diwariskan oleh pemimpin terdahulu juga sudah dianggap tidak relevan dan tidak dinali sebaik-baiknya.

Untuk memastikan agar kedudukan bahasa Melayu terjamin dalam negara ini dan tidak terus digugat, malah diangkat dan dimartabatkan, kami menyeru agar kerajaan Malaysia:

a. Mengembalikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran sains dan matematik di semua sekolah rendah kebangsaan dan menengah.

b. Memelihara bahasa kebangsaan sebagai bahasa ilmu dan perpaduan kaum.

c. Menghormati dan menguatkuasakan sepenuhnya segala peruntukan undang-undang yang ada yang menjamin kedudukan bahasa kebangsaan.

d. Mengekalkan dasar-dasar negara yang menjamin kedaulatan bahasa Melayu yang diwarisi oleh generasi pemimpin terdahulu.

Kami, dengan ikhlas dan tegas, dan penuh rasa tanggungjawab percaya bahawa kemajuan negara akan tetap tecapai walaupun kita mengekalkan bahasa, budaya dan jatidiri kita yang tulin. Perlu disedari bahawa bahasa merupakan jiwa dan cerminan kepada bangsa dan jika tidak dipertahankan akan hilanglah jatidiri bangsa kita sebagai Melayu dan Islam.

Maklumat lanjut, sila layari http://www.pkpim.net/v2/info/petisyen.html

Namun sejauh manakan keberkesanan bantahan yang dibuat ini?, berapa ramaikah yang akan tampil untuk menyokong? Sikap takut dikalangan masyarakat dan pemimpin melayu kini dilihat begitu ketara, apa tidaknya bila bersuara akan dituduh tidak setia, bila menentang dikatakan PERKAUMAN! Inilah yang telah mengunci rapat mulut setiap pemimpin melayu. Sudah terlalu lama kita dengar petisyen demi petisyen (dalam bahasa Melayunya adalah BANTAHAN) dilakukan oleh pihak-pihak bertanggungjawab. Adakah kita tidak mempunyai gaya lain untuk menentang PPSMI? Mengapa harus mengulangi cara yang sama sedangkan kesanya tidak kemana?

Saya amat tetarik dengan cadangan yang dikemukakan oleh Fahri Abdullah al-Masri melalui artikelnya dalam HarakahDaily.net yang bertarik 06 disember 08. Kita seharusnya berusaha melobi, bertemu, membuat pertemuan demi pertemuan dengan pengerusi PIBG di sekolah-sekolah seluruh negara untuk mendapatkan sokongan yang kuat bagi membantah PPSMI. Melakukan bengkel-bengkel bersiri terutama di kawasan luar bandar yang dilihat tidak mendapat maklumat yang tepat tentang isu ini satu langkah yang dilihat bijak, kerana ianya dapat menyedarkan dan memeberi kefahaman yang jelas kepada semua pihak. Mungkin sudah ada pihak yang melaksanakan kaedah ini, tetapi tidak dihebah-hebahkan, sebaiknya kita perlu mengembar-gemburkan apa jua cara yang kita laksanakan untuk menentang keras dasar PPSMI supaya ianya mendapat liputan dan sambutan yang padu.

Pokoknya disini ialah, berapa ramaikah kekuatan yang menyokong dalam membantah PPSMI ini? Berapa ramai pengetua-pengetua yang sanggup berada di barisan, saf depan? Berapa ramai pengetua, guru besar yang mahu 'play-safe', membantah dalam diam? Berapa ramai yang mahu memulaukan kelas-kelas selama sebulan misalnya? Ini semua perlu diketahui. Jika langkah ini dapat dilaksanakan, saya yakin kerajaan akan membuka mata dan akur dengan bantahan yang dibuat. Saya boleh menjangka bahawa bantahan maya yang diusahakan oleh PKPIM ini juga tidak akan pergi ke mana-mana. Mungkin akan ribut sekejap, kemudian kembali sepi begitu saja tampa ada apa-apa yang berlaku.

Segelintir anak-anak muda yang mula sedar tentang peri pentingnya untuk turut serta membantah PPSMI seharusnya lebih berani untuk tampil dan lantang untuk bercakap. Seterusnya berganding bahu dengan golongan ”Otai” untuk merencana strategi bagi melancarkan bantahan yang lebih hebat. Bukan sekadar ”Hangat-hangat Tahi Ayam” hanya mampu berada di belakang takbir sahaja dan melihat dari jauh.

Kalau kita takut, jangan sesekali kita memberi saham untuk menakutkan orang lain. Dan, kita kini sudah terlalu lama menderita penyakit ketakutan yang diwarisi oleh golongan terdahulu. Perlu ada seseorang yang dapat memutuskan rantaian ketakutan itu supaya kita bebas untuk berjuang demi generasi akan datang, kalau kita gagal, bermakna kita BERDOSA KEPADA ANAK-ANAK KITA YANG AKAN LAHIR PADA MASA DEPAN. Ayuh marilah kita hasilkan satu mimpi ngeri untuk mengembalikan PPSMI ke dalam bahasa MELAYU. Disediakan oleh: Mohd Syuhaidi.

1 comment:

awang kata said...

Tegas, tidak berkompromi dan tidak ada toleransi dalam menentang PPSMI. Cukuplah tempoh PPSMI yang dilakukan selama ini. Tidak mustahil selepas acara membakar gambar penyokong PPSMI, yang empunya gambar pula di...