Monday, May 4, 2009

DILEMA MELAYU SEBAGAI SEBUAH BANGSA ATAU “ETHNIC GROUP”

Melayu sebagai bangsa atau “ethnic group” yang dominan di Malaysia sepatutnya lebih matang di dalam membuat keputusan dan menentukan nasib dan hala tuju negara yang kita warisi ini. Tetapi realiti adalah berlainan. UMNO mungkin suatu masa dahulu di pelopori dan di dokong oleh golongan pemimpin yang berwawasan dan ikhlas di dalam perjuangan bangsa, tetapi di permulaan 1990 keikhlasan di dalam perjuangan telah mulai lupus dan hilang. Di gantikan dengan majoriti Melayu yang rakus dan “power hungry”.


Element atau budaya rasuah, kroni adalah sinonim dengan negara yang membangun, tetapi "check and balance" di dalam UMNO atau Bangsa Melayu itu sendiri gagal muncul. Badan disiplin atau golongan tua seperti mana "pendekar" atau “Knight” tidak lagi ada di dalam bangsa melayu itu sendiri. Ketandusan pemimpin yang lantang atau mampu berjuang dengan ikhlas telah hilang, Budaya kipas mengipas dan juga budaya mengampu dan di berikan jawatan akan menghilangkan kelantangan perjuangan Melayu itu sendiri. Siapakah harus di persalahkan? Pemimpin atau bangsa itu sendiri? Isu ini adalah sesuatu yang komplex dan sukar jika di lihat pada satu sudut. tetapi ianya akan menjadi mudah jika adanya pencetus dan juga segelintir yang menjadi pemegang amanah bangsa Melayu itu sendiri. Element ini pada pendapat saya tidak wujud, antara dileman Bangsa Melayu yang paling ketara sekali adalah nasionalis dan agama Islam itu sendiri. Melayu terbahagi kepada dua di dalam diri mereka, antara Agama dan juga Bangsa. Kedua-dua pemikiran ini menjadi satu faktor yang mana telah menjadi realiti dengan adanya PAS dan UMNO, Kedua dua pihak ini adalah Melayu tetapi suatu perjuangan dan landasan yang berlainan, setiap satu menjadi “champion” kepada pemikiran yang berlainan.


Melayu yang beragama akan membawa "Islam" mengikut pemikiran mereka sendiri, Corak perjuangan Islam sendiri juga bermazhab dan juga bermasaalah mengikut susun atur atau percaturan pemimpin mereka. Pada satu kumpulan yang lain, perjuangan Bangsa menjadi keutamaan tetapi Islam juga di jaga pada tempatnya. Jadi bagaimana kesudahanya kita? Adakah kita patut meninggalkan manifesto Bangsa dan berjuang mengikut Agama? Atau Kita mendokong Bangsa tanpa meninggalkan agama? Inilah dilema Bangsa Melayu sekarang ini. Jika kita melihat pada versi ketiga, muncullah Melayu Keadilan atau PKR.


Melayu terbahagi kepada tiga? Mungkin tidak? Ada Melayu atas pagar atau melayu “western”, mereka ini menjadikan dileman Bangsa Melayu kepada 4 atau lebih pemikiran dan golongan. Disediakan Oleh: Mosmi

No comments: