Sunday, March 22, 2009

"Meruntuhkan Sempadan Perkauman"

AKHIRNYA Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo digantung 12 bulan daripada hadir ke sidang Dewan Rakyat. Bapanya, Karpal Singh pula berdepan dengan Akta Hasutan.

Perkembangan tersebut harus menyedarkan semua pemimpin bahawa mereka tidak boleh sewenang-wenangnya bersikap melampaui batas ketika berada di dalam Dewan Rakyat.

Kapasiti mereka ialah sebagai wakil rakyat bukannya wakil diri sendiri apatah lagi wakil parti. Oleh itu, tidak sepatutnya sentimen sempit kepentingan diri terbawa-bawa sehingga mengatasi kepentingan rakyat yang diwakili.

Timbul persoalan apabila melihatkan gaya bercakap yang kasar dan sesetengahnya secara tersirat mempertikai dan menghina orang Melayu semasa bersidang. Adakah apa yang dilakukan itu boleh membantu rakyat di kawasan yang mereka wakili?

Malangnya, perangai buruk individu bergelar "Yang Berhormat" itu semakin menular di kalangan masyarakat khususnya generasi muda.

Mereka kebanyakannya sudah tidak lagi berhemah ketika berbicara sebaliknya cenderung bercakap kasar dan tidak menghormati orang lain semasa melontarkan pandangan.

Keadaan ini dapat dilihat dalam sebahagian laman blog aliran kiri serta ruangan komen pengunjung di laman maya seperti YouTube.

Lebih dahsyat apabila golongan yang penulis anggap sebagai "komunis siber" ini bebas menyerang dan menghina orang Melayu daripada semua sudut menggunakan 'senjata' seperti bangsa Malaysia, keadilan dan hak asasi manusia sebagai alasan.

Oleh itu, gejala komunis siber ini perlu ditangani segera melalui langkah jangka pendek oleh pihak berkaitan seperti tindakan undang-undang yang bersabit mengganggu keharmonian dan perpaduan masyarakat.

Dalam masa yang sama, langkah jangka panjang juga perlu difikirkan untuk dilaksanakan. Sejauh mana kita berusaha mengintegrasikan masyarakat pelbagai kaum di negara ini melalui bahasa kebangsaan dan kebudayaan kebangsaan?

Peranan bahasa kebangsaan sebagai bahasa perpaduan seperti yang sudah dilihat mantap berlaku sekitar dekad 1980-an sehingga awal 1990-an harus dijana semula.

Suka atau tidak bahasa Melayu itulah sahaja yang wajib diterima oleh seluruh rakyat termasuk pemimpin pelbagai kaum.

Rakyat Malaysia harus sedar perpaduan tulen dapat diwujudkan atas penegasan kita membudayakan bahasa kebangsaan iaitu bahasa Malaysia.

Perlu ditegaskan, perpaduan hanya dapat dicapai apabila sempadan kaum dapat diruntuhkan dalam pertembungan pelbagai budaya yang hebat berlaku sekarang ini. Disediakan Oleh: Mohd Arif Atan

No comments: