Sunday, March 22, 2009

"Umno, Pas Patut Fikir Kelangsungan Melayu"

SYOR penubuhan kerajaan perpaduan antara Umno dan Pas disambut baik ketika berdepan keadaan sosiopolitik tanah air mutakhir ini yang tidak menentu.

Sudah tiba masanya pemimpin dan masyarakat Melayu mengambil langkah terbaik untuk bersatu demi masa depan negara, bangsa dan agama.

Carilah titik persamaan, bukan asyik bertelagah atas perbezaan prinsip dan ideologi politik yang akhirnya menguntungkan orang lain.

Pada masa sama, eloklah diketepikan rasa taksub pada politik kepartian yang merugikan orang Melayu.

Jika sebelum ini orang Melayu boleh bertolak ansur dengan bukan Melayu, mengapa tidak nilai murni itu diterjemahkan pula dalam menjalin persefahaman sesama bangsa pula? Malah, sama ada 'orang Umno' atau 'orang Pas,' mereka berdiri atas persamaan pegangan agama yang sama.

Gabungan kedua-dua parti politik terbesar Melayu selama ini dirasakan kian mendesak supaya orang Melayu tidak diperalat pihak yang cenderung mengambil kesempatan berikutan longgarnya perpaduan Melayu.

Dari segi strategi politik, kerajaan campuran Umno dan Pas setidak-tidaknya dapat 'mengajar' golongan pelampau perkauman di negara ini bahawa segala hal berkaitan Melayu dan Islam tidak boleh sewenang-wenangnya diperlekehkan.

Selama ini tidak pernah kepemimpinan Melayu, sama ada Umno atau Pas mendiskriminasi hak bukan Melayu. Segala kehendak mereka dituruti.

Ironinya, mereka seperti sikap sudah diberi betis hendakkan paha dan dari semasa ke semasa mencabar hak Melayu dengan membuat tuntutan yang bukan-bukan.

Jika kita lihat bagaimana 'tangan' DAP di sebalik pentadbiran kerajaan negeri Perak sebelum ini dan Selangor dan 83 tuntutan ekstrim Jawatankuasa Rayuan Pilihan Raya Persatuan-Persatuan Cina Malaysia (Suqiu) menjelang pilihan raya umum 1999 lalu berlaku pada ketika orang Melayu sedang parah berpecah-belah.

Hakikatnya, impian untuk melihat gabungan Umno dan Pas menjadi kenyataan hanya akan berlaku jika kedua-dua pihak pemimpin dan penyokong tegar kedua-dua parti itu saling bertolak-ansur. Kekurangan atau kelemahan harus diperbaiki dan dibawa berunding.

Paling nyata, Pas perlu berhati-hati dengan prinsip `Islam untuk semua' supaya tidak berlaku keadaan 'ayam di kepuk mati kelaparan, itik di kolam mati kehausan' memandangkan orang Melayu adalah majoriti penganut Islam negara ini.

Umno pula usah begitu bersifat materialistik dan memikirkan kepentingan diri dan kuasa semata-mata.

Pada masa sama, gabungan itu juga sebenarnya membolehkan kedua-dua pihak saling mempelajari kekuatan dan kelebihan masing-masing.

Umno misalnya perlu mengakui Pas memiliki pengikut berdaya juang tinggi tanpa banyak dipengaruhi mentaliti wang. Apa pun, diharap gabungan Umno dan Pas kelak bukan bersifat 'hangat-hangat tahi ayam' seperti pada 1974 apabila Pas pernah dibawa masuk untuk menyertai BN ketika itu.

Sebaliknya, gabungan itu perlu padu dan mantap untuk kepentingan orang Melayu dan memartabat agama Islam serta kestabilan sosial rakyat Malaysia pelbagai kaum memandangkan Melayu menduduki komposisi penduduk paling ramai di negara ini.

Jika kedudukan politik, ekonomi dan sosial orang Melayu dibiarkan goyah, mustahil kaum lain dapat menikmati kehidupan selesa di negara yang bertuah ini. Disediakan Oleh: Mohd Arif Atan

No comments: