Wednesday, December 2, 2009

Utamakan bahasa kebangsaan di tempat awam

MINGGU lalu penulis pergi di KL Sentral. Bagi yang pernah ke sana akan dapat melihat sebuah skrin besar di ruang legar yang menayangkan beberapa klip video iklan.

Satu daripadanya ialah iklan TM, Everyone Connects - Through My Window dalam bahasa Inggeris. Klip video itu diulang berkali-kali dan menjadikan suasana dalam KL Sentral itu hingar-bingar dengan muzik dan suara yang sama. Sudahlah membosankan, ia juga tidak "berjiwa" Malaysia!

Buktinya, versi bahasa kebangsaan tidak disiarkan sama sekali! Adakah pihak TM tidak memberikan klip video iklan lagu berkenaan dalam bahasa Melayu yang juga bahasa kebangsaan kepada syarikat yang mengendalikan skrin iklan tersebut?

Atau mungkinkah pengurusan KL Sentral terlepas pandang untuk menyiarkan klip iklan dalam versi bahasa kebangsaan?

Amatlah diharapkan pengurusan KL Sentral melaksanakan tanggungjawab sosial korporat mereka dengan antaranya adalah mengutamakan bahasa kebangsaan.

Lakukan inisiatif dengan mempelbagaikan jenis dan bentuk siaran pada skrin tersebut dengan maklumat selain hiburan dan komersial semata-mata meskipun KL Sentral hanya medan transit para pengguna pengangkutan awam.

Boleh sahaja ditayangkan sedutan berita mutakhir dalam negara serta klip video lagu patriotik lama dan baharu. Begitu juga dengan kempen seperti budi bahasa, langkah mencegah H1N1 atau AIDS; iklan melanjutkan pelajaran serta pesanan khidmat masyarakat dan sebagainya.

Inisiatif ini boleh dilakukan dengan kerjasama gergasi media negara; syarikat telekomunikasi; syarikat pelancongan dan badan bukan kerajaan selain khidmat dari agensi atau jabatan-jabatan kerajaan berkaitan seperti kebudayaan, pendidikan dan kesihatan. Malah, stesen-stesen radio popular sudahpun berbuat demikian.

Jadi, tidaklah suasana lobi utama KL Sentral bosan dengan iklan komersial yang 'dikitar semula' berulang kali. Dan paling memalukan tidak berpijak di bumi dan berpayungkan langit Malaysia.

Hal ini penting kerana KL Sentral adalah ruang sosial berkumpulnya segala jenis manusia sama ada rakyat Malaysia mahupun warga asing.

Kesempatan ini perlu diambil bagi mengetengahkan bahan untuk paparan di skrin KL Sentral yang sekurang-kurangnya dapat meningkatkan kefahaman seterusnya menjadi agen untuk menyatupadukan kaum.

Nilai dan karakter jati diri rakyat Malaysia yang ditonjolkan turut membolehkan para pelancong asing mengenali seterusnya mencintai identiti budaya negara ini. Jika bahasa atau lagu yang disiarkan dalam bahasa Inggeris sepenuhnya, apa lagi yang uniknya tentang Malaysia di mata hati pelancong asing?

Di tempat tumpuan awam seperti KL Sentral inilah, kita mesti patriotik dengan menonjolkan keunikan budaya dan bahasa kita. Menyiarkan klip video berbahasa Inggeris hanya mengelirukan orang asing yang tentunya memandang rendah rakyat Malaysia lantaran tiada bangga akan bahasa dan budaya sendiri!

Oleh itu, hal-hal berkaitan penonjolan bahasa dan kebudayaan kebangsaan negara ini perlu diberi penekanan bukan sahaja di ruang legar utama KL Sentral malah di tempat awam lain sama ada di terminal bas, LRT, lapangan terbang dan kawasan pelancongan. Disediakan Oleh: Mohd Arif Atan

SJKC juga mesti 'belajar'

BARU-BARU ini Timbalan Perdana Menteri meminta agar sekolah kebangsaan (SK) mencontohi kaedah pengajaran Sains dan Matematik di sekolah Cina (SJKC) berikutan prestasi cemerlang murid di sekolah vernakular itu dalam keputusan UPSR tahun ini.

Hal ini merupakan cabaran kepada SK walaupun tidak dinafikan kira-kira 1,300 SJKC juga mempunyai kelemahannya yang tertentu.

Malah, isu paling penting yang tidak harus diketepikan ialah kegagalan sekolah vernakular itu berperanan sebagai ejen memupuk perpaduan seperti yang kerap kali ditekankan oleh para ilmuwan seperti Prof. Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim, Prof. Dr. Teo Kok Seong dan Dr. Mohd Ridhuan Tee.

Oleh itu untuk lebih adil, apabila SK diminta 'belajar' Sains dan Matematik dengan SJKC pada masa sama sekolah vernakular itu juga perlu 'berguru' dengan SK terutama dari segi penguasaan bahasa kebangsaan dan integrasi kaum dalam kalangan murid.

Pertama, umum maklum sebahagian besar murid di SJKC tidak fasih dan mahir berbahasa kebangsaan. Ini kerana mata pelajaran Bahasa Melayu hanya diajar tiga kali seminggu selain pergaulan rakan sebaya yang terhad sesama kaum sahaja.

Akibatnya, mereka begitu kekok bergaul dengan kaum lain apabila menjejakkan kaki ke sekolah menengah kebangsaan (SMK).

Begitu juga aktiviti kampus di universiti awam masih ketara terpisah mengikut kaum lantaran kelompok bekas SJKC yang sukar mengasimilasikan diri dengan pelajar kaum lain.

Dalam masa yang sama, aras kurikulum bagi pengajaran bahasa kebangsaan di SJKC begitu mudah ibarat sekadar ada sahaja. Pergilah ke kedai buku dan bandingkan buku Bahasa Melayu bagi SK dan SKJC.

Pendekatan bagi 'memudahkan' murid SJKC belajar seterusnya mendapat keputusan yang baik dalam mata pelajaran itu perlu diubah.

Tidak harus wujud keadaan 'versi' berbeza bagi pengajaran bahasa kebangsaan untuk anak-anak Malaysia meskipun berada di sekolah vernakular. Selari dengan gagasan 1Malaysia sepatutnya satu 'versi' kurikulum bagi bahasa kebangsaan sahaja digunakan.

Murid-murid di SJKC sudah semestinya memegang kerakyatan Malaysia bukannya pelajar warga asing yang memerlukan sukatan bagi mata pelajaran Bahasa Melayu yang berbeza dengan SK!

Kedua, sejauh mana SJKC menyumbang kepada perpaduan dan integrasi nasional? Meskipun dikatakan wujud keluarga selain Cina menghantar anak mereka ke SJKC tetapi itu bukannya 'syarat' yang mencukupi untuk mengatakan sekolah vernakular setanding dengan SK dalam memupuk perpaduan rakyat negara ini.

Suka atau tidak, akar sebenar kepada kestabilan dan kesejahteraan rakyat negara ini kelak adalah datang dari 'tunas' di SK bukannya dari sekolah vernakular.

Dengan kecenderungan warga dunia kini yang sudah mengetepikan rasa perkauman seperti pelantikan Obama misalnya sebagai Presiden Amerika, mentaliti jumud golongan atau pertubuhan tertentu di negara ini yang dilihat bersifat ultra kiasu perlu berubah minda demi kebaikan kita bersama.

Buat masa ini setelah gesaan sekolah satu aliran masih gagal diterima perlu ada interaksi dua hala secara konsisten antara SK dengan sekolah vernakular.

Meminta hanya SK 'belajar' dengan SJKC tentang bagaimana mahu meningkatkan pencapaian Sains dan Matematik adalah tidak adil memandangkan SJKC juga bukanlah segala-galanya yang terbaik. Disediakan Oleh: mohd Arif Atan

Monday, November 16, 2009

SK 'peta jalan' 1Malaysia

BUKU bertajuk Menakhoda Zaman (2009) terbitan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) dan MPH Publishing yang memuatkan ucapan-ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, turut mengandungi isu mengenai perlunya mengangkasa tamadun bangsa.

Meminjam istilah yang digunakan iaitu "peta jalan" dan "batu tanda" maka suatu aspek penting wajar diberi perhatian bagi memastikan tamadun bangsa setinggi angkasa menjadi kenyataan.

Paling utama ialah keperluan mendesak terhadap satu sistem aliran sekolah kebangsaan (SK) yang hakikatnya merupakan "peta jalan" sebenar untuk kita semua menuju cita-cita pembinaan negara bangsa yang kini sering disebut sebagai 1Malaysia.

Di SK, generasi muda Malaysia yang merupakan "rebung", dilentur agar tidak mendatangkan masalah kemudian hari apabila sudah tiba peringkat "buluh".

Bagi pihak yang masih sukar menerima cadangan tersebut, mereka harus menyoal diri sendiri. Jika benar sekolah pelbagai aliran telah mewujudkan perpaduan antara kaum, mengapa setelah 53 tahun merdeka, kita masih berdepan dengan rapuhnya tahap integrasi nasional?

Oleh itu, peranan SK sebagai wadah pendidikan nasional perlu diterima secara terbuka tambahan pula institusi SK ini berada di trajektori dua dasar utama negara iaitu Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan

Dalam masa yang sama, gagasan 1Malaysia yang berteraskan lapan prinsip iaitu budaya kecemerlangan, ketabahan, penerimaan, pendidikan, integriti, meritokrasi, rendah hati dan kesetiaan hanya akan menjadi kenyataan apabila semua rakyat memilih satu bumbung persekolahan yang sama.

Dengan ruang sosial yang terbuka di SK berbanding sekolah vernakular, anak bangsa Malaysia diasuh supaya melakukan anjakan paradigma pemikiran berbeza dengan ibu bapanya.

Mereka akan lebih saling mengenali dan bercampur gaul serta memahami citra budaya kaum lain.

Jelas, interaksi pelajar berbilang kaum di SK merupakan latihan jangka panjang bagi melahirkan generasi pelapis negara yang bersedia menangani cabaran globalisasi.

Wajah hodoh globalisasi sebagai proses dominasi ekonomi dan penjajahan budaya negara maju Barat dapat diubah kerana SK berupaya melahirkan pemain global bukan sekadar pengguna global apatah lagi dipermainkan oleh global.

SK juga menyediakan atmosfera yang bersesuaian untuk menjana kesedaran sosial bangsa Malaysia melampaui batas kepentingan kaum semata-mata sebaliknya luas menerjah kepentingan nasional dan negara bangsa Malaysia.

Hasilnya, proses globalisasi tidak akan menjejaskan jati diri dan keselamatan negara sebaliknya mengukuhkan lagi kerangka perpaduan bangsa negara ini.

Harapan Perdana Menteri seperti yang digariskan dalam buku Menakhoda Zaman untuk mengangkasakan tamadun bangsa iaitu pencapaian setinggi mungkin cita-cita bagi kemajuan dan kemakmuran bangsa Malaysia sudah semestinya dapat dizahirkan apabila semua warga tanah air ini berada dalam sekolah satu aliran.

Apa pun, bagi melihat sekolah satu aliran menjadi kenyataan, iltizam politik amatlah dituntut.

Kesediaan dan tolak-ansur golongan yang selama ini mempertahankan sekolah vernakular merupakan batu tanda paling bersejarah bagi menjayakan matlamat mega bangsa Malaysia. Satu Sekolah untuk Satu Malaysia. Disediakan oleh: Mohd Arif Atan