Friday, January 16, 2009

Melayu "Dahulu , Sekarang "

Tinjauan sejarah pada zaman Kesultanan Melayu Melaka telah membuktikan bahawa bahasa Melayu telah berjaya ke peringkat antarabangsa. Pada zaman ini juga kita melihat bagaimana bahasa Melayu menjadi sangat penting bagi para pedagang dari negara lain untuk datang berdagang ke Tanah Melayu. Hal ini tidak bermaksud pada masa itu Masyarakat Melayu sangat cetek bahasa asing , tetapi mahu membuktikan bahawa bahasa Melayu lah identiti Tanah Melayu. Bangsa asing yang datang ke Tanah Melayu sangat menghormati bahasa Melayu.

Penulis merasa kesal dengan beberapa pihak yang masi lagi terlena dengan arus pemodenan sekarang. Bahasa Inggeris menjadi medium utama untuk membuktikan bahawa dialah yang paling hebat. Apakah dengan menguasai bahasa Inggeris ' Melayu' akan dipandang hebat?. Cuba kita tengok negara Jepun. Jepun mengamalkan dasar tutup pintu dan melarang masyarakatnya berbahasa Inggeris , tetapi negara itu telah membuktikan bahawa tanpa bahasa Inggeris pun mereka boleh maju kehadapan.

Ada beberapa pihak terutamanya 'Melayu' yang menghantarkan beberapa makalah mengenai kekesalan tidak mempelajari bahasa Inggeris ini. Ada juga pihak yang menyatakan bahawa bahasa Melayu tidak ada nilai ekonomi. Anda harus ingat bahawa ' dimana bumi di pijak di situ langit dijunjung'. Siapa lagi yang mempertahankan bahasa Melayu kita kalau bukan orang ' Melayu' itu sendiri. Siapa yang tidak sedih jika bahasa Melayu kita akan sedikit demi sedikit dimamah oleh arus pemodenan. Apakah kita akan terus bahagia jika identiti bangsa kita terus hilang ? Kenapa kita terus dibuai dan terus dibuai oleh arus globalisasi? Apakah hanya ' Melayu' yang belajar bahasa Melayu sahaja yang akan terus memperjuangkan bahasa kita? Kenapa masyarakat kita tidak terus memperjuangkan hak Melayu iaitu bahasa Melayu? Apakah kita mahu bangsa kita akan dikatakan 'meniru' bangsa yang berjaya?

Soalan tersebut ada jawapannya pada diri " Melayu itu sendiri". Penulis juga ingin memberitahu kepada bangsa " Melayu" bahawa pada zaman 1978 semasa campurtangan British di Tanah Melayu telah ada gerakan Melayu yang memperjuangkan kedaulatan bahasa Melayu kita. Dari hari kehari tahun ke tahun abad ke abad orang " Melayu " kita terus menerus memperjuangkan nasib kaum Melayu dan bahasa Melayu kita. Bukan sedikit pengorbanan para pejuang bangsa , bukan sedikit jumlah yang terkorban , bukan setitik darah yang bercurahan di Tanah Pusaka ini. Dari Malayan Union , Persekutuan Tanah Melayu hingga ke pembentukan Malaysia. Apakah kita hanya melihat dan terus melihat sejarah lama yang tidak boleh mencetuskan semangat terhadap bangsa kita? Melayu , Melayu , Melayu bangkitlah dari semua ini , bangkitlah dari segala kesusahan ini , kita telah lama tidur dari semua ini.

Bahasa Melayu pada zaman moden sekarang bukanlah bahasa Melayu yang dibanggakan pada zaman dahulu. Hal ini kerana bahasa Melayu kita telah dihancurkan oleh pengguna Melayu itu sendiri. Bahasa rojak , bahasa SMS ( Sistem Pesanan Ringkas ) antara faktor kehancuran bahasa Melayu kita. Kesusahan yang dihadapi oleh bahasa Melayu ditambah lagi dengan PPSMI . Apakah kemelut yang melanda bahasa Melayu ini akan terus dihiris dan sedikit demi sedikit akan hilang identiti asal bahasa Melayu kita.

Penulis hanya mahukan "Melayu" bangkit dari segala kesusahan ini. Jangan biarkan bahasa Melayu kita terus diseksa dan dipandang rendah. Bangkit meneruskan perjuangan para pejuang bahasa dahulu. Kita haruslah faham bahawa siapa lagi yang akan memperjuangkan bahasa kita kalau bukan orang " Melayu itu sendiri " . Janganlah biarkan “ Melayu” terus diperlekekan oleh negara lain . "Melayukan gagah di nusantara". Disediakan Oleh: Ade Sukma

No comments: