Wednesday, June 10, 2009

"Delema Ekonomi Melayu abab 21"

Sebut sahaja "Dasar Satu Malaysia", riuh di kedai kopi melibatkan orang-orang UMNO, PAS DAN PKR, tidak termasuk Melayu yang memasuki PPP dan pelbagai lagi? Ini adalah isu kepimpinan dan juga politik negara atau Makro yang bermula dengan mikro.

Tetapi sedarkah kita bahawa jutaan Melayu ini bersembang di kedai kopi milik pendatang? atau naturalize citizent? Kita pergilah di mana mana bandar utama atau bandar kecil seluruh Malaysia, ya, 'Mamak Store' atau Kedai Mamak ibarat cendawan tumbuh selepas hujan, mana cerok atau 'corner lot' tidak di miliki atau di perniagakan oleh kumpulan atau 'interest group' ini?

Setiap saat secawan teh atau kopi menjadi hidangan jutaan Melayu? Kedai Runcit pula telah bertukat kepada kedai multinasional? sebut sahaja giant, tesco, carrefour dan pelbagai. Sebahagian besar adalah multinasioanl, belum lagi budaya Mac Donald, KFC dan Coffee House. Inilah realiti atau gajah di depan mata tak nampak tapi kuman seberang laut nampak. Bilamana kita mempersoalkan isu ini, maka ada cendiakawan Melayu mempersoalkan ini isu business" atau perniagaan dan juga kemodenan, tetapi aliran kewangan menuju atau masuk kedalam kumpulan tertentu.

Cubalah kita bayangkan Melayu merempat di negeri sendiri di dalam kemelut politik dan kewangan. Setiap saat aliran kewangan Melayu pergi kepada kumpulan lain, 'Money is power! ' Adakah Melayu mempunyai kekutan kewangan ini? Tentu sekali tidak?

Tetapi mungkin ada yang berdebat dengan mengatakan kita mempunyai bank kita sendiri dan juga dasar kita sendiri, Adakah ini betul dan tepat, Marilah kita membandingkan Melayu-Melayu yang menguasai arena perbankan, Kenapa Melayu ini dengan kekuatan "credit line" ini tak mampu membina empayar 'Mydin Store?' Mamak Kedai atau Peruncitan benilai Global?

Kenapa? Jawapannya adalah 'complacent' atau lupa diri, bila mereka telah ada di atas, bermulalah permainan saham, 'take over' dan 'trading' yang menguntungkan mereka sendiri dan menjadikan mereka semakin kaya dan bernilai jutaan ringgit sehingga lupa diri.

Apabila ada Melayu muncul sebagai orang yang berjaya, wujud pula golongan Melayu yang dengki dan iri hati. sikap ini lah yang sukar dinyahkan dari kehidupan orang Melayu. keadaan ini menjadikan Melayu tidak boleh berada lama di atas. kerana sikap bangsanya yang tidak berubah.

Mentaliti sebegini harus kita kikis secepat mungkin supaya Melayu tidak lagi merempat di tanah air sendiri, supaya ekonomi Melayu dapat ditingkatkan bukannya terus dijajah. Disediakan Oleh: Mosmi

1 comment:

azy_239 said...

Assalamualaikum..

Perlu diingatkan bahawa penulis perlu meneliti dan membaca semula sebarang artikel yang ditulis sebelum disiarkan. Terdapat beberapa kesalahan seperti huruf besar, imbuhan, dan bayak lagi.

Contohnya: ke dalam bukan kedalam, mana mana atau mana-mana, dll

Begitu juga dengan penggunaan 'antara' dan 'di antara'.

Terdapat banyak lagi yang perlu diteliti. Kesalahan-kesalahan sebegini tidak patut dilakukan terutama daripada golongan penulis seperti kalian.

Teguran ini bukan sahaja untuk artikel ini malah termasuk sebarang artikel yang disiarkan.

Semoga teguran ini dititikberatan untuk kebaikan bersama.

Sekian.